Menghayati Keindahan Islam



Pengenalan Islam itu nama yang dikenal bagi agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. Nama ini bukannya ijtihad daripada Nabi Muhammad s.a.w. tetapi ianya datang daripada Allah s.w.t. sendiri.

 

Dari segi bahasa Islam membawa maksud :

 

1. Terlepas dan bebas dai keburukan atau kekurangan

2. Aman dan damani

3. Taat dan patuh

 

Islam itu agama yang sempurna dan indah. Keindahan Islam hanya terzahir apabila Islam dilaksanakan secara menyeluruh. Dalam satu hadith yang masyhur, Jibril menyamar dalam bentuk manusia bertanya kepada nabi mengenai tiga perkara iaitu Islam. Iman dan Ihsan. Nabi menerangkan perkara tersebut satu persatu.

 

* Islam ialah mengucap dua kalimah syahadah, solat, puasa, zakat dan haji.

* Iman ialah beriman kepada Allah, Malaikat, Kitab, Rasul, Hari Kiamat dan Percaya kepada Qadha ' dan Qadar.

* Ihsan ialah engkau menyembah Allah seperti engkau melihatnya.

 

Hanya orang yang mengamalkan Islam secara menyeluruh dan serentak ketiga-tiga aspek ini akan dapat merasai keindahan Islam dan berjaya menonjolkan imej Islam yang indah itu.

 

Asas Islam.

 

1. Keadilan

2. Keutamaan

3. Maslahah ( kepentingan )

Kuat Maslahahnya - hukumnya wajib

Kurang Maslahahnya - hukumnya sunat

Lawan Maslahah ialah mudharat

Kuat Mudharatnya - hukumnya haram

Kurang mudharatnya - hukumnya makruh

 

Maslahah Dalam Islam

 

1. Memelihara jiwa

2. Memelihara agama

3. Memelihara keutamaan

4. Memelihara akal

5. Memelihara harta

 

Keindahan Islam

 

Islam Agama Keseimbangan

 

1. Seimbang rohani dan spiritual

2. Seimbang dunia dan akhirat

3. Seimbang akal dan perasan

4. Seimbang idea dan kenyataan

5. Seimbang kebebasan dan tanggungjawab

6. Seimbang individu dan masyarakat

 

Kerana itu Rasul s.a.w. menolak 3 orang sahabat yang bertanya tentang ibadah tentang ibadah baginda.

 

* Seorang berazam berpuasa tanpa berbuka

* Seorang berazam berjaga (beribadah) tanpa tidur

* Seorang berazam untuk tidak berkahwin

 

Apabila Rasul mengetahui akan perkara ini, baginda telah bersabda maksudnya:

 

"Adapun sayalah yang paling takut kepada Allah dan paling takwa, tetapi saya berpuasa dan berbuka, bersolat malam dan tidur dan berkahwin. Sesiapa yang berpaling daripada sunnahku, maka dia bukan dari kalanganku".

 

Baginda menegur sifat melampau Abdullah b Al-Ash dalam berpuasa dan beribadah. Baginda telah bersabda maksudnya:

 

"Sesungguhnya keatasmu bagi badanmu ada hak, bagi matamu, keluargamu dan isterimu ada hak. Maka hendaklah tunaikan setiap yang berhak akan keluarganya".

 

Mudah tidak Menyusahkan

 

Rasul s.a.w. bersabda, maksudnya :

 

"Sesungguhnya Allah tidak mengutuskan aku untuk memberat dan memayahkan tetapi aku diutus sebagai guru yang memudahkan".

 

Sabdanya lagi bermaksud :

 

"Permudahkanlah, jangan menyusahkan, gembirakanlah, jangan meliarkan".

 

Rukhsah dan Dharurat

 

Firman Allah bermaksud :

 

"Sesiapa yang terpaksa tanpa menginginkan dan tanpa melampau maka tiada dosa ke atasnya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun dan Maha Pemurah".

 

Kaedah feqah bermaksud :

 

"Dharurat membolehkan perkara-perkara yang dilarang"

 

Pengertian Sedekah

 

Sabda Nabi s.a.w. bermaksud:

 

"Senyummu kepda saudaramu adalah sedekah. Engkau menyuruh kepada makruf dan mencegah adalah sedekah. Engkau memimpin seseorang daripada sesat adalah sedekah. Engkau membuang penyakit, duri dan tulang dari jalan adalah sedekah. Engkau memberikan giliranmu kepada giliran saudaramu adalah sedekah. Engkau menjauhkan orang-orang yang jahat juga adalah sedekah".

 

Ukhuwwah Islamiah

 

1. Islam memasukkkan individu ke dalam masyarakat dan masyarakat ke dalam individu.

2. Islam menganjurkan perdamaian.

3. Dasar tasamuh

4. Hormat menghormati.

 

Islam Menjamin Keselamatan

 

Firman Allah bermaksud :

 

"Masuklah ke dalam kesejahteraan seluruhnya ( iaitu Islam)".

 

Islam menegaskan bermaksud"

 

"Wahai orang-orang yang beriman, kami jadikan kamu daripada lelaki dan wanita, dan kami jadikan berbangsa-bangsa dan berkabilah-kabilah untuk kamu saling kenal mengenal".

 

Islam jadi tidak indah

Disebabkan oleh :

 

1.Umat Islam menganggap dunia sebagai kejahatan. Kisah 2 orang berperang bersama Rasul. Seorang syahid seorang lagi hidup setahun sesudahnya.

Rasulullah menegaskan yang hidup setahun sesudahnya lebih dahulu masuk syurga kerana lebih banyak berbuat amalan.

2. Umat Islam tidak membezakan antara orang yang menguasai dunia dengan yang cintakan dunia.

3. Bandingkan umat kita dengan yang lain. Umat Islam lemah dan umat lain adalah kuat.

4. Gagal menggarap ilmu.

5. Musuh telah bersedia tetapi umat Islam masih lagi leka.

6. Umat Islam tidak tahu meletakkan keutamaan ( Awlawiat).

 

* Mengutamakan yang lebih penting dari yang penting.

* Mengutamakan yang wajib dari yang sunat.

* Yang mesti didahulu didahulukan.

* Sesuatu yang kecil tidak perlu diperbesarkan.

* Setiap perkara letaklah ditempatnya.

 

7. Mengamalkan Islam secara tidak seimbang.

Contoh tidak seimbang

 

1. Menumpukan seni berbanding ilmu pendidikan

2. Haji setiap tahun tetapi keberatan membantu saudara-saudara kita di Afghanistan/ Pelestin

3. Meninggalkan kuliah kerana Tabligh.

4. Bertengkar dalam masalah juiyyah melalaikan perkara-perkara besar.

5. Tidak mengendahkan fardhu kifayah.

6. Mengabaikan fardhu.

7. Menumpukan sebahagian fardhu dan mengabaikan sebahagian yang lain contohnya melakukan solat tetapi tidak puasa atau berpuasa atau berpuasa tetapi tidak melakukan solat.

8. Menumpukan perkara sunat dan mengabaikan perkara fardhu. Misalnya berzikir dan bertasbih setiap hari tetapi tidak sedikitpun cuba untuk mencegah kemungkaran.

9. Sibuk memerangi perkara makruh dan disisihkan untuk memerangi perkara yang haram.

10. Mengutamakan amalan berbanding ilmu.

11. Menyibukkan diri di dalam perkara-perkara sunat dan meninggalkan perkara yang fardhu. Misalnya melakukan qiamullail tetapi tidur ditempat kerja .

 

Umat Islam hendaklah berhijrah.

 

1. Memahami Islam dengan secara menyeluruh seimbang dan mendalam.

2. Memahami kehidupan nyata tanpa memperkecilkan dan takut menghadapi cabaran

3. Memahami tujuan sebenar syariat.

4. Memahami perselisihan pendapat dan cara penyelesaiannya.

Kaedah penyelesaiannya :

 

"Kita bantu membantu dalam perkara yang kita sepakati dan bertolak

ansur dalam perkara yang kita perselisihkan".

 

5. Percaya kepada kewujan perubahan pemikiran, jiwa dan perilaku berdasarkan kepada perubahan budaya.

6. Memudahkan dalam memberi fatwa dan berita gembira.

7. Mahu berdialog dengan orang lain dengan cara yang baik.

 

Disunting dari Majalah Al Ehsan bil.11 – 1986

 

Oleh: Tuan Haji Othman Bin Hamzah

Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor

p/s : Islam itu mudah dan tidak payah untuk diamalkan dalam kehidupan seharian..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...